Connect with us

قصص و روايات

الحلقة الاولى من سلسلة قضايا من الجاني — من الجاني

Published

on

الحلقة الاولى من سلسلة قضايا من الجاني -- من الجاني

انا المقدم آدم الصياد

كنت قاعد في مكتبي بشرب فنجان القهوة الجميل وبتابع شغلي.. الساعة كانت ١ بعد منتصف الليل واحنا في شهر فبراير يعني الجو برد جداً والمطرة مبهدلة الدنيا بره

وفي وسط الهدوء ده وصلنا بلاغ عن جريمة قتل في عمارة في وسط البلد.. أخدت القوة واتحركت علي موقع الحادث

عمارة كبيرة من ٦ أدوار كل دور في شقتين

طلعت الشقة اللي فيها الجريمة كانت شقة رقم ٤

كان المجني عليه في ارضية الصالة.. ومتواجد في الشقة ٣ أشخاص.. مراته واخوه وابن عمه والتلاتة وصلوا بعد سماع خبر الوفاة ده علي حسب كلام عطا بواب العمارة

المجني عليه أسمه كمال شاب في التلاتين من عمره.. ومراته اسمها ملك واخوه طه وابن عمه صابر

التشخيص المبدئي للطب الشرعي: المجني عليه مات مسموم بعقار تم وضعه في مشروب

استنيت التحريات والتقرير النهائي من الطب الشرعي

واللي اثبت وجود سم بطئ التفاعل داخل الجسم وان المجني عليه بيتعاطي العقار ده من اسبوع في القهوة

وكان لازم وقتها أبدأ التحقيق واسمع اقوال الشهود.. اللي بالمناسبة كانوا اتنين عطا بواب العمارة والست نجوي جارته
وبدأت التحقيق مع مراته ملك
_ مدام ملك البقاء لله وشدي حيلك.. أنا عاوز حضرتك تهدي كده… عشان اعرف ابدأ التحقيق
_ تحقيق.. تحقيق اي؟.. هو أنا متهمة
_ لو جاوبتي علي اسألتي بصراحة مش هتبقي متهمة
_ اتفضل اسأل
_ كنتي فين وقت حدوث الجريمة؟.. او وقت موت جوزك؟
_ كنت عند والدتي بعلمه.. وقولتله اني ساعة وراجعة
_ اي طبيعية العلاقة بينك وبين جوزك؟.. يعني كانت في مشاكل ولا الدنيا كانت تمام
_ مكنش في مشاكل احنا كنا متفاهمين
_ بس التحريات مش بتقول كده.. جوزك كان عنده مشكلة في الانجاب وكان بينكم دايما مشاكل وطلبتي منه الطلاق حصل ولا لا؟
_ حصل بس ده مش سبب يخليني اخلص منه
_ طيب انكرتي ليه؟
_ مكنتش حابة اتكلم في موضوع محرج بالشكل ده
_ اممم.. تمام تقدري تتفضلي
الشاهدة تتفضل…
_ مدام نجوي اهلا بحضرتك… معلش هتقل عليكي في كام سؤال كده.. هو المرحوم ومراته كانت علاقتهم عاملة ازاي؟
_ علاقة سيئة جداً.. مشاكل كتير وخناق وتهديد
_ تهديد؟!.. من مين؟
_ من المرحوم عشان هي كانت بتعايره بالمشكلة اللي عنده
_ اممم.. تمام واي كمان
_ وصلت في مرة انه ضربها وفرج عليها الناس كلها.. وهي قلتله انا هعرف اخد حقي منك بس دي كل حاجه اعرفها
…..
وجيه دور المتهم التاني.. شقيق المجني عليه طه
_ اهلا يا طه… هتجاوب بس علي كام سؤال كده وتتكل علي الله
_ تمام اتفضل
_ علاقتك بأخوك كانت عاملة ازاي؟
_ هكون صريح معاك.. العلاقة كانت متوترة بسبب موضوع الميراث خصوصا انه كان عايز ياخد حقي وكان رافض يدهوني
بس انا قولت وسوسة شيطان وهتروح لحالها
_ لكن حسب التحريات انت قولت لاخوك لو مرجعتليش حقي انا هقتلك
_ لا محصلش.. انا مقولتش كده
_ متأكد؟
_ اه طبعاً
_ طيب كنت فين وقت الوفاة؟
_ كنت في كافية مع مجموعة من اصحابي
_ تمام تقدر تتفضل
الشاهد يتفضل
_ اهلا يا عم عطا.. احكي اللي عندك بخصوص طه
_ الاستاذ طه شوه سمعة اخوه في المنطقة وقال عليه حرامي.. وهدده بالقتل لو مرجعلهوش فلوسه والكلام كان قدامي
_ هدده قاله اي؟
_ قاله لو مرحعتليش حقي انا مستعد اقتلك معنديش مشكله
_ هل لديك اقوال اخري؟
_ لا تمام ياباشا
وجيه الدور علي المتهم التالت.. ابن عم المجني عليه صابر
_ اهلا يا صابر.. التحريات اللي قدامي بتقول انك مصيبة يا صابر
_ ليه بس يا باشا؟… احنا في حالنا
_ اي طبيعية العلاقة بينك وبين ابن عمك
_ علاقة زي الفل مفيش اي حاجة
_ يا جدع.. انت بتكدب كده يا صابر وهتزعلني منك… التحريات بتقول انك اترددت كذا مرة علي بيت ابن عمك وكان في بينكم مشكله بسبب ملك مراته.. اللي كانت خطيبتك زمان ومن يوم ما اتجوزها وانت قاطعته عشان كان بيحاول يدايقك وانه خطفها منك وكده
_ اه فعلاً بس احنا اتصالحنا وهدينا الامور سوا قريب.. وكنت بتردد عليه بزوره وبس
_ يعني مكنش فيه مشاكل تاني
_ لا نهائي
_ هل لديك اقوال اخري؟
_ لا
_ اتفضل
هاتلي الشهود من بره الاتنين
_ مدام نجوي عم عطا.. عاوز اسمع منكم عن صابر ابن عم المجني عليه
يعني الفترة الاخيرة كان في مشاكل ولا لا.. هو قال كانت مجرد زيارات عادية يا مدام نجوي
_ كدب.. كدب يا باشا، صابر ده كان كل يوم بيتخانق مع المرحوم وبسمعه بيجيب سيرة مراته وبيقوله انها هترجعله بعد ما هيخلص منه
_ اممم وانت يا عم عطا.. تعرف اي؟
_ انا اخر مرة شوفت المرحوم بيزق صابر بره الشقة وبيقوله لو جيت هنا تاني انا هقتلك وابعد عن مراتي
_ تمام… في اي حاجة تحبوا تضيفوها
_ لا تمام يا فندم
…..
خلص التحقيق وقدامنا ٣ متهمين
مراته ملك اللي كان بينهم مشكله بسبب الانجاب
اخوه طه وكان بينهم مشكله بسبب الورث
ابن عمه صابر واللي كان بينهم مشكله بسبب ان ملك زوجة المجني عليه كانت خطيبة صابر

بالنسبالي الجاني اتعرف خلاص لكن عايز اعرف رأيكم… من الجااااني؟

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

قصص و روايات

قصة لمياء مدرسه الإنجليزي الجديده … قصص رعب

Published

on

قصة لمياء مدرسه الإنجليزي الجديده ... قصص رعب

.كنت قاعده في الفصل بضحك وبهزر مع إصحابي

فجأه سكتنا كلنا لما لقينا الباب إتفتح

ودخلت مُدرسه جميله جداً لون شعرها أسود عينها زرقا قصيرة إلي حد ما لبسها متحرر

إبتسمت لينا وهي بتعرفنا بنفسها

وقالت أنا إسمي لمياء مدرسه الإنجليزي الجديده

أتمني تكونوا سعداء بوجودي

وبدأت تشرح درس جديد ..

في نهاية اليوم الدراسي بدأت أتكلم مع إصحابي عن الميس الجديده قلت لهم بصراحه أنا مش مرتاحه ليها معرفش ليه
إنتوا محدش منكم لاحظ إنها كانت مركزه علينا طول ما كانت بتشرح مش فاهمه ليه
ردت عليا ندي وياسمين وقالولي
عادي يابنتي مفيهاش حاجه
وبعدين أنتي مأڤورة أوي يا ساره علي فكرة
قلت لهم أتمني يخيب ظني فيها
[ ياسمين ، ندي ] بتربطني بيهم علاقه صداقه
وبما إننا جيران كنا بنتقابل يوميا علشان نروح المدرسه سوا
بعد كام يوم بدأت ألاحظ حاجه غريبه علي الميس لمياء
وهي إن في يوم بيكون لون شعرها أسود
وعينها زرقا وقصيرة ولبسها متحرر
ويوم بتكون طويله وعينها سمرا
وشعرها قصير لونه بني ولبسها محترم
قلت عادي جايز بتحط لينسيز بتصبغ شعرها بتلبس كعب ومباخدش بالي بتغير إستايل لبسها
المهم مهتمتش بالموضوع أوي
ندي مرجعتش البيت إختفت تماما
أهلها سألوا عليها في كل مكان
وللأسف ندي إتخطفت وملهاش أثر
مبقتش مصدقه لما عرفت إنها إتخطفت
حزنت وبكيت عليها جدا
كذا يوم قاعده في الأوضه مبخرجش للمدرسه
أو الدروس ومبكلمش حد نفسيتي تعبت بجد
” ساره الميس لمياء هي اللي خطفت ندي “
الجمله اللي قالتهالي ياسمين وهي عندي في البيت
مبقتش مصدقه اللي سمعته
قلت لها ايه اللي بتقوليه ده لا طبعا ازاي !!
قالتلي اسمعيني بس آخر مره انا شوفت الميس خارجه من المدرسه ومعاها ندي ومن بعدها إختفت
زعقت فيها وقلت لها
طب ليه معرفتيش أهلها باللي شوفتيه ده
قالتلي معرفش خوفت ليه يا ساره
ندي مش صاحبتك لوحدك أنا زعلانه عليها أكتر منك
بس بجد مش عارفه ليه مقولتش لحد وقلت ليكي أنتي وكلامك طلع صح لما قولتي لينا إنك مش مرتاحه للميس لمياء أنا مش عارفه هنتصرف إزاي دلوقتي
قلت لها بكره نتكلم في الموضوع ده يا ياسمين
لو سمحتي سبيني دلوقتي عشان مخنوقه
تاني يوم تعبت جدا ومقدرتش أروح المدرسه
لقيت ياسمين جاتلي البيت تطمن عليا
لكن شكلها كان متغير الخوف باين في عينيها
دخلنا الأوضه أنا وهي
قلت لها مالك شكلك متغير ليه يابنتي
قالتلي بعد ما خرجت من المدرسه يا ساره
مشيت ورا الميس لمياء من غير ما تاخد بالها
لقيتها مشيت في شوارع وحواري كتير أوي
ودخلت مبني شكله قديم جدا عامل زي جراچ كبير جدا
في نهايته أوضتين شبابيكهم مفتوحه دخلت واحده منهم
أنا قربت من الشباك وبصيت منه من غير ما تاخد بالها
إتصدمت لما لقيت واحده شبه الميس لمياء
كإنها توأمها كانت موجوده معاها
شعرها طويل لونه أسمر وطويله عينها بني
ولقيتهم بدأوا يتكلموا سوا
وبعد شويه سمعت خطوات شخص داخل للجراچ
إستخبيت ورا صناديق الزباله اللي موجوده
وبعد لما الشخص ده دخل سمعت الميس لمياء
وتوأمها بيتكلموا معاه
وبيقولوا ليه الحمدلله علي سلامتك ياحبيبي
تحب نحضرلك الغدا
قالهم أيوه بسرعه علشان جعان
سمعت واحده منهم بتقوله تحب تاكل إيه ؟
الصدر ولا الكتف ولا نجيبها وأنت تختار
قالهم لا هاتولي الكتف
قربت بهدوء ناحيه الشباك ورفعت راسي لفوق
وشوفت منظر مش قادره أنساه
لقيت شخص قاعد علي كرسي معرفتش أحدد ملامح وجهه كويس لكن أنا شوفت إيده اليمين مقطوع منها 3 صوابع
ولقيت واحده منهم فتحت تلاجه كبيرة
وطلعت منها ندي وبدأت تقطع كتفها بالسكينه
صرخت غصب عني لما شوفت المنظر ده وجريت
لقيتهم خرجوا بسرعه وبدأوا يجروا ورايا
بس محدش منهم لحقني
أنا مرعوبه أوي يا ساره وخايفه
لقيت ياسمين بدأت تنهار وتعيط
حضنتها وبكيت علي ندي ومش عارفين نعمل إيه
خايفين نتكلم ونحكي لأي حد
تاني يوم رُوحت المدرسه أنا وياسمين
وإحنا قاعدين في الفصل لقينا الميس لمياء دخلت الفصل
وبدأت تشرح لكن كانت نظراتها لياسمين كلها إنتقام وشر كإنها عرفت إن هي اللي كانت بتتجسس عليهم
بعد يومين ياسمين إتخطفت زي ندي
إزاي وإمتي وليه محدش كان عارف
بس أنا كنت عارفه وخايفه أنطق
وصلت البيت ودخلت أوضتي وأنا منهارة وبعيط
علي إصحابي وخايفه يكون مصيري زيهم
مقدرتش أسكت أكتر من كده
خرجت من أوضتي لقيت بابا قاعد في الصاله
جريت عليه حضنته وأنا ببكي أوي
قلت له بابا أنا مش هروح المدرسه تاني
أنا خايفه أموت زي ياسمين وندي
لقيت بابا بيقولي طيب إهدي كده ياساره
ومتخافيش وإحكيلي اللي حصلي

أنا إترددت أتكلم ودخلت أوضتي وقفلت الباب

وقعدت علي الأرض بعيط ومنهارة

بعد ما شوفت بابا قلع الـ glove من إيده اليمين لأول مره

النهاية

” وإتصدمت لما لقيت مقطوع منها 3 صوابع “

Continue Reading

قصص و روايات

قصة حبيبتي من الجن … سلسلة ليله من الرعب

Published

on

قصة حبيبتي من الجن ... سلسلة ليله من الرعب

سلسلة ليله من الرعب….. حبيبتي من الجن.

انتي مجنونه اتجوزك ازاااي ؟!!!!
إنتي بتقولي أي كلام وخلاص
قالت..وايييه يمنع جوازنا
….ايييه يمنع كل حاجه تمنع إنتي جنس وأنا جنس إحنا مختلفين عن بعض في كل حاجه
الحوار دا كان آخر حوار بينا قبل ماتتحول حياتي لجحيم مطلق
…………………….
أنا إسمي خالد عندي عشرين سنة بدرس في كلية العلوم بجامعة القاهرة ودي حكايتي…..
…………….
اصحي يابني بقاااا
حرام عليك كل يوم اصحيك بالعافيه كداااا
……خلاص ياماما بقاا اطلعي أنا صحيت
…والله لو ماوقفت على دماغك ما انت صاحي قوووم بقا اتأخرت يابني على الكليه…
ودا موال كل يوم بيني وبين أمي أنا من عادتي إني كسوول شويه وبحب النوم اووي…. ليييه مايخلوش التعليم من البيت ويرحمونا من أم الصحيان بدري داا
المهم وبعد معركه مع أمي وأخواتي البنات ااااه عندي 3اخوات بنات أكبرهم هند وبابا متوفي الله يرحمه وأنا الولد الوحيد أمي بتبعتهم ويبدلوا عليا لحد ما اصحي بالعااافيه
…ارتحتي ياماما اديني صحيييت
…صباح الخير يا روح قلب ماما
…صباح الخير يا أحلي أم
…..هند..ياسلاااام على دلع
….بس يااابت اسكتي حسابكم كلكم بعدين لما اجي ماااشي
وبعد هزار وضحك مابيني وبين اخواتي وأمي بلبس وانزل بقا أستعد للمعركه بتاعت كل يوم المواصلات وما ادراك ما المواصلات في مصر الدنيا بتكون زحمه وزي الفل الواحد بيحارب علشان يركب عربيه ويلحق ميعاد الكليه
المهم زي كل يوم والحمد لله وصلت متأخر
الدكتور…يااابني أنا زهقت منك انت كل يوم جاي متأخر
….معلش يا دكتور المواصلات والله السبب
الدكتور..يابني ما كل زمالاتك بيجوا مواصلات أنا نفسي باجي مواصلات!!!
…معلش أصل أنا من منطقه بعيده شويه
الدكتور.منطقه بعيده بردووو ولا كسلي ومش عاوز تصحي
عموما أدخل ولو اتكررت مش هادخلك
……مواال كل يوم وبدخلني
.الدكتور ..نعمم بتقول حاجه
……لاااا بقول متشكر
احمد صاحبي..ابقي نام بدري
….ياااعم اسكت إنت كمان أنا ناقصك
وعدي اليوم لكن في اليوم دا كان فيه محاضرات كتير وفي الغالب كنت بتأخر لما أرجع للبيت
وفي اليوم إلى تغيرت فيه حياتي بشكل كبير وبدأت حكايتي
الجو قلب مره واحده معلن عن عاصفه كبيره وأجواء ممطره
خلصت وأنا مروح الجو أطلق العنان للشتاء بغزاره
الأمر إلى جعل وصول العربيه لمنطقتنا صعب لان المنطقه عندنا كانت مش مرصوفه ومنخفضه فكانت بتتملي مايه من أثر المطر فتمنع حركة السيارات فيها
المهم نزلت من العربيه وكملت مشي كانت الدنيا أظلمت والحركه قلت من الناس بشكل كبير
وأنا ماشي لفت انتباهي بنت واقفه بجانب عامود اضاءه وبترتعش من البرد
في البدايه
قلت يااعم إنت مالك امشي وكبر دماغك
لكن رجعت قلت يابني إنت عندك أخوات بنات مش هاتخسر حاجه لو سألتها إذا كانت محتاجه حاجه
اتجهت ليها وكلمتها من ظهرها
قلت.. يا آنسه إنتي فيه حاجه عاوزه حاجه اعملهالك
لفت ناحيتي وأول عنيها ما جت في عنيا حسيت إن قلبي اتخطف من شدة الجمال إلى شوفته قدامي
عنيها كأنها سحرتني من شدة صفائها كانت فتاة من أجمل مارأت عنيا أنا وقفت للحظه أتأمل فيها وفي جمالها
قالت… أنا كنت في الكليه والعربيه نزلتني هنا وخايفه أروح لوحدي ساكنه في مكان بعيد
قلت برجاء إنها توافق..طيب ينفع اجي اوصلك إنتي زي أختي
وأول ما هزت رأسها ووافقت حسيت بسعاده كبيره
وفعلاً اتجهت لتوصيلها لمنزلها
وأحنا ماشيين
كان الفضول واخدني إني أفتح معاهااي موضوع
خصوصاً أنها كانت ماشيه ساكته
….هو إنتي أسمك إيه..
…إسمي ساندرا
…الله أسمك حلو اوي
….وانت اسمك خالد صح
…ايييه عرفتي إزاي؟!!!
….أنا زميلتك على فكره وبشوفك في الكليه
…بجد إنتي زميلتي أنا وتعرفيني
….اااه
بإرتباك وتلعثم في الكلام قلت..بس أنا أول مره أشوفك
قالت.. أصل أنا في حالى مابحبش اختلط بحد
ودار بينا حديث طويل اتعرفنا فيه على بعض واتكلمنا تقريباً في كل حاجه
ماكنتش حاسس بأي حاجه حواليا حتى المطر إلى عمال ينزل على دماغي وغرق هدوومي
لحد ما وصلنا مكان بعيد استغربته
وقلت..عندك حق تخافي فعلاً دي منطقه بعيده ومهجوره أوي
شاورتلي على قصر كبير ما فيش غيره في المنطقه كلها
وقالت..دا بيتنا
وقفت بدهشه وقلت..ياااه دا قصر كبير اوووي يا ساندرا
بس ايه إلى جابكوا في المنطقه المقطوعة دي
قالت.. إحنا كدا بنحب نكون بعيد عن الناس
قلت..اااه ااحسن بردو البعد عن الناس غنيمه
…أنا بابا واقف على السلم هناك أهو مستنيني
وبلهفه قلت..طيب مش هاشوفك تاني
….لاا طبعاً هنتقابل كتير بعد كدا إحنا بقينا أصحاب ولا اييه
….لا طبعاً هو أنا اطوول
طيب إزاي؟!!
..بكرا بليل في نفس المكان
…طيب ماينفعش في الكليه
…لااا الكليه لاااا قلتلك أنا في حالي مابحبش حد يتكلم عليا
….طيييب
….تعالا اعرفك على بابا
ومشيت معاها لحد ما وصلنا أول القصر وقربنا من ابوها
مديت أيدي أسلم عليه لكن هو ماحركش ايده ناحيتي
وقفت مستغرب لولا تدخل ساندرا
….بابا دا خالد زميلي وشاب شهم وحكت لي على إلى حصل
لكن كان وشه جااامد اووي وحسيت بسخونه جايه من ناحيته
شكرني بجمود وطلع وطلب منها تحصله
….وقفت معايا لثواني
قالت..خالد ماتزعلش من بابا هو جد شويه
قلت..واضح يا ساندرا عادي يالا اطلعي
طلعت بسرعه واشارت بايدها بكرااا هاااا
…ابتسمت وقلت حاضر
توضيحها ليا عن جدية أبوها نستني الريبه إلى انتابت قلبي من ناحيته
لفيت وقلبي كله سعاده
لكن الغريب لما رجعت بنظري ناحية القصر مره تانيه لقيت الأضواء إلى كانت بتشع نور من ثواني لقيتها بتظلم بشكل ملفت ومريب
ومن بعيد كأن مافيش قصر في المكان دا من شدة الظلام
المهم روحت على البيت لكن شكلى غير كل يوم سبق في حياتي
قلت معقووله هو دا الحب إلى بيقولوا عليه من أول نظره
أنا شاب عندي عشرين سنة لكن عمري ما حسيت الاحساس داا كأن الدنيا في لحظه بقت حلوه اوووي
دخلت البيت
هند…باااين عليك مبسوووط ياواااد
ماما..سيبيه يابت في حاله
هند أختي كانت اصغر مني بسنه واقرب حد ليا
….لااا مش هاسيبه دا الموضوع فيه مزززه
قلت..سيبيني في حالي
ودخلت اوضتي وقعدت سرحان في الإحساس إلى طرأ غليا من غير ميعاد دا
قاطع سرحاني
هند..وكمان سرحان أنا قلت الموضوع فيه مززه
قلت.يابنتي اطلعي بقااا
…..لااا الغرام باين في عنيك احكيلي
معرفش حبيت فعلاً أحكي إلى جوايا احساس الحب دا حلو أوي
فضلت طول الليل أفكر فيها وفي شكلها وابتسامتها وبعيد كل كلمه وتعبير لوشها في مخيلتي
وتاني يوم اتكرر الموضوع وبقيت كل يوم اقابلها لحد مافي يوم
ساندرا.. أنا عاوز اقولك على حاجه
قول.انا بحبك أوي ومن أول لحظه شوفتك فيها وقلبي دق بحبك
قالت.. وأنا كمان يا خالد بحبك من زمان اووي من قبل ماتعرفني أو تشوفني من زمااااان
وتبادلنا أنا وهيا أحاديث الغرام والعشق
…لكن يا خالد هاتفضل تحبني مهما حصل وفي أي ظروف
قلت..عندك شك
قالت..يمكن تعرف حاجه وتغير رأيك
….لااا مستحيل
…..مهما كانت الحاجه دي
…..جربي
….طيب اناااااا
….انتي ايييه
….هااا لا مافيش تعالا روحني يالااا
….حااضر يا رووحي
المره دي حصل حاجه غريبه بعد ما وصلتها لحد القصر
لقيت شاب وقفلي بعربيه
وقال..تعالا يا استاذ اركب اوصلك
وركبت معاه فعلاً
ودار حديث بينا
قال.. إنت إيه إلى جابك هنا يا أستاذ المكان المقطوع دا
…..كنت بوصل واحده زميلتي ساكنه في القصر إلى هناك دااا
….نعم يا استاذ قصر ايييه؟!!!
…شاورت ناحية القصر وقلت إلى هناااك
قال… إنت شارب حاجه
….نعم ليييه بتقول كداا
قصر ايه دا مهجور ومهدم ومافيهوش حد
.ضحكت وقلت يبقا إنت إلى شارب حاجه
قال..على الطلاق
إنت إلي شارب حاجه بقلك دا بيت مهجور ومهدم ولو مش مصدقني تعالا بالنهار وشوف دا حتى الناس بيقولوا عليه مسكون
المهم لحد ما طلعني وهو بياكدلي ويحلفلي ميت ألف يمين إن المكان دا مهجور ومافيهوش حد
نزلت وروحت وأول ما حطيت دماغي على المخده بدأت تودي وتجيب في كلام الراجل
وفي إلى بيحصلي من سنين واحساسي دايما إن حد بيراقبني بإستمرار واحلامي إلى بشوفها دايما وفيها بنت بس مش متضحة المعالم كل دا اتجمع في عقلي دلوقتي لكن قلت لنفسي أنا بفكر في إيه كل حاجه طبيعيه إحساس إن حد بيراقبني والخيالات إلى بشوفها دا جبن مني وبيحصل مع ناس كتير
والأحلام إلى بشوف فيها بنت بتحاول تكلمني دا عادي بردوو
وأرجع وأقول المكان فعلاً مريب اووي ومقطوع فعلاً
أنا هاتعب نفسي ليه ما أروح بكرا بالنهار بأي حجه وأشوف هل فعلاً كلام الراجل دا صحيح
وبعد تفكير كتير قطع نومي وخلاني صاحي طول الليل متلهف لطلوع النهار
قمت ورحت للمنطقه علشان اتصدم صدمة عمري
أول ما وصلت لمكان القصر لقيت فعلاً بيت مهترئ وقديم ومالوش سقف وغرفه قديمه اووي وقفت قدامه مصدوم ومفزوع ازااااي ددنا كل ليله بوصلها والقصر كبير ومضيء
ازااااي!!!
قربت بخوف شديد وسط دهشه واستغراب
ودخلت جوه البيت بتنقل في غرفه المهدمه كان ريحته كمان بشعه
وفجأة..
سمعت صوووت
ساندرا واقفه ورايا وبتقول بتدوور عليا
كان قلبي هايقف من طلوعها المفاجيء
اتكلمت بصعوبه من الخضه والفزع.. إنتي طلعتي منين وفين القصر وسألت أسأله كتير جدا
قالت..دا إلى كنت عاوزه اقللك عليه من زمان
….تقولي عن ايه إيه إلى بيحصل داا
وفجأة ..
لقيت نفسي أنا وهيا محاوطين من كائنات غريبه اووووي شكلها مرررعب حسيت إني اتشليت تماماً عن الحركه من مدي رعبي لما شوفتهم
لكن ايييه دووول؟!!!!
عرفت إن إلى كان واقف قدامهم وهما خلفه أبو ساندرا لما قالت له بلاش تإذيه يابابا أنا هاجيبه معايا هاقنعه
قلتلك بلاش تحبي من بني البشر ودار بينهم حديث
وقربوا مني استخبيت وراها وبعدها فقدت الوعي تماماً
فوقت على صوت ساندرا بتنادي إسمي
قمت لقيت نفسي ملقي أمامها على الأرض فتحت عيني بالعافيه لكن للحظه نسيت كل إلى حصل
وبالتدريج بدأت افتكررر
قلت بخوووف
…إيه إلى بيحصل داا ومين دول
….علشان تقولي..دوول أهلي
……قلت.اييه بتقولي اييه أهلك إزاي وعاوزين مني ايييه دول مش بني آدميين إنتي ميين
…..قالت.. أنا ياخالد جنيه مش انسيه
أنا فضلت ساعه علشان استوعب إلى بتقوله وإلى بيحصلي
وبعدين دار حديث بينا طويل أوي وجدال في إنها جنيه وبتحبني من زمان ولازم اتجوزها لأنها بتحبني وعلشان يتم كدا لازم اروح لعالمها
رفضت بشده
….أنتى أكيد مجنونه نتجوز إزاي
….إنت مش بتحبني
….أنا حبيت ساندرا
….أنا وساندرا وااحد
…لااا مش واااحد إنتي مخادعه وكذابه إنتي صوره وبسس
…لكن أنا بحبك ولازم تيجي معايا العالم بتاعي ونتجوز وإلا هاتح.رق عندنا القانون إن لو جنيه حبت بشري لازم يجي عالمنا ونتجوز لكن لازم برضاااه مش غصب عنه
ولو ما قدرتش تجيبه مصيرها يكون الح.رق
ترضى المصير دا ليا؟!!
…..وأنا ذنبي اييه أروح لعالمكم مستحيييل
…….ذنبك إني حبيتك
وبعد نقاش طويل ومحاولات منها لاقناعي
قالت..يبقا هاتفتح على نفسك أبواب جهنم وهاتشوف العذاب مني لحد ماتوافق
أنا في البدايه افتكرت أنها بتقول كدا لاثنائي عن قراري
…ازاااي اتجوز جنيه أو أروح لعالمهم ازاااي!!!
لكن بعد كدا بدأت تتغير كليا وشوفت فعلاً عذاب شدييد واتحولت حياتي لجحيم بقيت هيكل عظمي فقدت الرغبه تماماً في الحياه لكن أنا رافض بشده بالرغم من عذابي ومعاناتي طلبها
ودى حكايتي إلى بعاني منها لحد النهارده مش عارف أعمل إيه أنا فعلاً حبيتها وتمنيت إني اتجوزها لكن حبيت صوره وراها كائن مخيف ماكنتش أعرفه ومن عالم آخر ودا بقا الواقع إلى مش قادر أسلم ليه
أنا كلمت حسن الشرقاوي لما لقيته كاتب مبدع اووووي تاااابعووووه اعملولووا متابعه بجد كاتب تحفه
المهم بعتله وقلته اكتب حكايتي يا أبو علي وشووفلي حل أصل الجنيه
أهي جت على السيره قعدالي وأنا ببعتلك شوفلي أو شوفولي حللل
أنا شوفت حل يا عم خالد ..التعويذه دي فيها خلاصك
أنا ساندرا بنت ملك الجان برهوش إبن مرهتوش سأنتقل عبر الرياح إلى كل قاريء مرووش سأجعلك ملبوس ملبوس..

بس يااعم خالد أهو كل حد قرأ التعويذه ساندرا وأهلها هايسبوك ويقرفووه وربنا يقدرنا على فعل الخير

Continue Reading

قصص و روايات

قصة مدينة النحاس التي بناها الجان لسليمان عليه السلام

Published

on

قصة مدينة النحاس التي بناها الجان لسليمان عليه السلام

في فيافي الأندلس بالمغرب الأقصى ، قريبا من بحر الظلمات ، بلغ عبد الملك بن مروان خبر مدينة النحاس ، فكتب إلى عامله بالمغرب موسى بن نصير :”بلغني خبر مدينة النحاس التي بناها الجن لسليمان عليه السلام ، فاذهب إليها ، و اكتب إلي بما تعاينه من العجائب و عجل بالجواب سريعا إن شاء الله” .

خرج موسى بن نصير في عسكر كثيف و عدة كثيرة ، و خرج معه الأدلاء يدلونه على تلك المدينة ، فسافر على غير طريق مسلوك مدة أربعين يوما حتى أشرف على أرض واسعة كثيرة المياه و العيون و الأشجار و الوحوش و الطيور و الحشائش و الأزهار ، و بدا لهم سور مدينة النحاس كأن أيدي المخلوقين لم تصنعه ، فهالهم منظرها .

قال موسى بن نصير :”كيف السبيل إلى معرفة ما في هذه المدينة ؟” .

فقال المهندسون :”تأمر بحفر أساسها فمنه يمكن أن يُدْخَلَ إلى داخل المدينة” . فحفروا عند أساس سور المدينة حتى وصلوا إلى الماء، و أساس النحاس راسخ تحت الأرض حتى غلبهم الماء فعلموا أنه لا سبيل إلى دخولها من أساسها . ثم قال المهندسون :”يُبْنى إلى زاوية من زوايا أبراج المدينة بنيان حتى يشرف عليها” .

فقطعوا الصخر و و بنوا برجا مقداره ثلاثمائة ذراع حتى عجزوا عن رفع الحجارة و بقي من السور مقدار مائتي ذراع ، فاتخذوا من الأخشاب بنيانا على ذلك البنيان حتى وصلوا مائة و سبعين ذراعا ثم اتخذوا سلما عظيما ، و رفعوه بالحبال على ذلك البنيان حتى أسندوه إلى أعلى السور .

و قال الأمير موسى بن نصير :”من صعد إلى المدينة نعطيه ديته” . فانتدب رجل من الشجعان و أخذ ديته و أودعها و قال :”إن سلمت فهي أجرتي و إن هلكت فهي ديتي تدفع إلى أهلي” .

فصعد فوق السلم على سور المدينة ، فلما أشرف ضحك و صفق بيديه و ألقى بنفسه إلى داخل المدينة .

فسمعوا ضجة عظيمة و أصواتا هائلة ، ففزعوا و اشتد خوفهم و تمادت تلك الأصوات ثلاثة أيام و لياليها ثم سكتت تلك الأصوات فصاحوا باسم ذلك الرجل من كل جانب من العسكر فلم يجبهم أحد .

فلما يئسوا ندب الأمير رجلا آخر فحدث له مثل ما حدث مع الأول .

فتقدم رجلٌ من الشجعان بعد أن وُعِدَ بضعف الدية الأولى و قال :”أنا أصعد فشدوا في وسطي حبلا قويا ، و امسكوا طرفه معكم حتى إن أردت أن ألقي نفسي في المدينة فامنعوني “.

ففعلوا ذلك و صعد الرجل ، فلما أشرف على المدينة ضحك و صفق و ألقى نفسه فجروه بذلك الحبل و الرجل يُجَر من داخل المدينة فانقطع جسد الرجل نصفين ، و وقع نصفه من محزمه مع فخذيه و ساقيه و ذهب نصفه الآخر في داخل المدينة و كثر الصياح و الضجيج .. فقال الأمير :”ربما يكون في المدينة جن يأخذون كل من اطلع على المدينة ” . فأمر بالرحيل .. و سار خلف المدينة فرسخا أو نحوه فرأى ألواحا من الرخام الأبيض كل لوح مقدار عشرين ذراعا فيها نقش كتاب باللسان المسند فيها أسماء الملوك و الأنبياء و التتابعة و الفراعنة و الأكاسرة و الجبابرة ، و وصايا و مواعظ و ذكر النبي محمد صلى الله عليه و سلم ، و ذكر أمته و شرفه و شرف أمته و ما لهم عند الله عز و جل من الكرامة ، و كان عند الأمير من العلماء من يقرأ كل لغة ، فنسخوا ما على تلك الألواح ثم رأوا من بعد صورة من نحاس فذهبوا إليها فوجدوها على صورة رجل في يده لوح من نحاس و في اللوح مكتوب :”ليس ورائي مذهب ، فارجعوا و لا تدخلوا هذه الأرض فتهلكوا” .

و قال الأمير موسى :”هذه أرض بيضاء كثيرة الأشجار و النبات و الماء ، فكيف يهلك الناس فيها؟” . فأمر جماعة من عبيده فدخلوا تلك الأرض فوثب عليهم من بين تلك الأشجار نمل عظام ، كالسباع الضارية فقطعوا أولئك الرجال و خيولهم و أقبلوا نحو العسكر مثل السحابة حتى وصلوا إلى تلك الصورة فوقفوا عندها و لم يتعدوها فعجبوا من ذلك ثم انصرفوا .

بعدوا عن المدينة فوصلوا بحيرة كبيرة كثيرة الطين و الأمواج فيها تلتطم ، طيبة الماء كثيرة الطير و الشجر المثمر و الزهر المختلف ألوانه ، فنزلوا حولها و أمر الأمير الغواصين فغاصوا في البحيرة فأخرجوا حبابا من النحاس، عليها أغطية من الرصاص مختومة ، ففُتِح منها حبا فخرج منه فارس من نار على فرس من نار و في يده رمح من نار فطار في الهواء و هو ينادي “يا نبي الله لا أعود” . و فتحوا حبا آخر و آخر و كان نفس الشيء يحدث .. و قال الأمير :”ليس من الصواب أن نفتح هذه الحباب لأن فيها جنا قد سجنهم سليمان عليه السلام لتمردهم فأعادوا بقية الحباب إلى البحيرة ، ثم أذن المؤذنون لصلاة الظهر فلما ارتفعت الأصوات بالآذان خرج من وسط البحيرة شخص كالآدمي هائل المنظر ، و جعل ينظر إلى الناس يمينا و شمالا فصاح به الناس من كل جانب :”من أنت يا هذا القائم على الماء؟” فقال :”أنا من الجن الذين سجنهم سليمان في هذه البحيرة ، و إنما خرجت لما سمعت أصواتكم لأني ظننت أنه صاحب الكلام” . قالوا :”من صاحب الكلام ؟” .قال :”رجل يمر بهذه البحيرة في كل سنة يوما ، فيقف فيذكر الله و يسبح و يقدس و يكبر و يستغفر و يدعو لنفسه و للمؤمنين و المؤمنات ، ثم ينصرف ، و أسأله عن اسمه أو من هو فلا يكلمني” . قيل له :”أتظنه الخضر؟” . قال :”لا أدري” . قيل له :”كم سجن سليمان من الجن ؟” قال :”و من يقدر أن يحصي عددهم ؟” ، ثم غاب عنهم .

فلما عزموا على الانصراف قالت الأدلاء :”أيها الأمير إن الطريق الذي جئنا منه لا يمكن الرجوع منه ، لأن الأمم التي حول ذلك الطريق قد علموا بمجيئنا ، و قد حالوا بيننا و بين الرجوع عليهم ، و لا قدرة لنا على قتالهم و لكننا نعدل إلى جهة أخرى على أمة يقال لها منسك” .

و بعد أيام وصلوا إلى أمة عظيمة ، و إذا بقوم كان كلامهم كلام الطير لا يفهم ، فلما رأوهم أحاطوا بهم و عليهم أنواع السلاح و هم كالتراب كثرة . فأيقنوا بالهلاك حتى خرج ملكهم فسلم عليهم بلسان عربي ففرحوا و استبشروا خيرا . و سألهم من هم فقالوا له أنهم عرب من حيز أمير المؤمنين ، أما هو فقال :”نحن أمة من ولد منسك بن النفرة من ولد يافث بن نوح عليه السلام و أنا ملكهم . فسأله الأمير موسى :”أيها الملك ، كيف تعلمت لسان العرب و لا أرى في قومك من يكلمنا به غيرك ؟” . فقال الملك :”ما من لسان أمكنني تعلمه إلا و قد أنفقت على تعلمه و تعبت في معرفته دهرا ، و الملك إذا لم يصلح لنفسه بأن يزيد في فضائلها كيف يصلح برعيته؟ و معرفة اللسان زيادة إنسان فكل لسان إنسان” .

فاستأذنوه في الرحيل فأذن لهم . ثم كتب موسى بن نصير إلى عبد الملك بن مروان بجميع ما رآه . فلما وصله الكتاب تعجب من أمر المدينة و من تلك المواعظ و الوصايا التي على الألواح ، و أسماء الملوك و ذكر النبي عليه السلام و شرف أمته ، و قال :”الحمد لله الذي جعلنا من أمته عليه السلام” . و أجاز الرسول و أحسن إليه فيما يقال ، و الله أعلم .

يقول الله عزوجل بسم الله الرحمن الرحيم (إرم ذات العماد التي لم يخلق مثلها في البلاد )

لايوجد لأي أحد في عصرنا الحاضر استطاع أن يعرف شي عن هذه المدينة والحضارة

كانت الامم السابقة متقدمة في العلوم والحضارة في أمور نحن لم نقدر أن نصل اليها

وربنا سبحانه وتعالى أهلك أمم واقوام كثيرة قبلنا وقادر انوا يهلكنا ويأتي بغيرنا

ملحوظة انا لا استطيع ان أجزم أو أنفي قصة المدينة النحاسية والله ورسوله أعلم

المصدر

(كتاب أثار وأخبار العباد )

(الروائي الكبير رحمه الله كامل كيلاني وبالعودة إلى جوجل مكتبة لم أجد القصة وقد غيبت تماما علما أنني منذ شهرين أخذت القصة من خلاله )

Continue Reading
Advertisement

تابعونا

mia casa

متميزة