Connect with us

قصص و روايات

«أبي الذي أكره» كتاب للدكتور المصري عماد رشاد عثمان

Published

on

أبي الذي أكره

وهو كاتب وطبيب بشري، يناقش فيه دور الصدمات وإساءات النشأة في إعادة تشكيل شخصياتنا، وتأثيرها البالغ على علاقتنا مع أنفسنا ومع الآخرين. يتغلغل الكاتب في أغوار النفس البشرية، ويواجه القارئ بصراحة تامة، فتارة يبكيه وتارة يطبطب على الطفل في داخله. الكتاب ليس موجهًا لضحايا الهدر الأسري فقط، بل لمن لا يريد تكرار الأخطاء أيضًا.

الطفل في داخلك

 

«الإنسان يتغير لسببين، حينما يتعلم أكثر مما يريد، أو حينما يتأذى أكثر مما يستحق» – شكسبير.

يمهد الدكتور عماد للموضوع بأن الأسرة ببساطة هي بيئة احتضان تهدويَّة لقلق مقابلة الوجود، يدخلها الإنسان لتحميه في البدايات لحين اكتمال نمو أدواته الخاصة، التي يتمكن عبرها من مقابلة الوجود بشكل فعال وذاتي. إنها ضرورة تطورية للطفل البشري، وغياب تلك البيئة أو تصدعها لا يهدد بقاءه في طفولته فحسب، بل يعطل نمو أدواته للتعامل مع العالم من حوله.

ولهذا فإن إساءات النشأة تعمل على تجميد النمو في مراحله النفسية الأولى، وتحرم الطفل من تكوين ذاته لمواجهة العالم، فيخرج شاعرًا بالتهديد. ولذا فإن جزءًا أصيلًا من التعافي يكمن في الحصول على علاقة شافية، أو بيئة حاضنة بديلة لترميمه واستكمال نموه، لمواكبة الضغوط والتعامل مع قلق الوجود.

Advertisement

الشخص الأهم الذي تتوقع منه المحبة وتستمد منه تصورك عن العالم وعن نفسك، قبل أن يلقي إليك إساءة لفظية أو بدنية قد لفظك ورفضك، وهناك في البقعة العميقة التي قررنا أن نخبئ فيها الألم والصرخة يسكننا الغضب. لم يكن مسموحًا أن نعبر عنه خشية أن يجر علينا المزيد من الإساءة، لذا تعلمنا الكبت والمواراة، وهكذا فقد استمر الغضب في البروز على السطح لغير أسبابه الحقيقية.

كل منا ببساطة يحمل في داخله طفلًا غاضبًا، وبدلًا من تخفيف استيائه والتعاطف معه، تركناه يخرج في وضع الثورة ويتحكم فينا في نوبة هياج لا ينتج منها سوى الندم.

بالإضافة إلى ذلك، يذكر الكتاب أنه كلما كانت الصدمات مبكرة كان تأثيرها أكثر تجذرًا، وكلما كانت من الأقربين تأصلت في التكوين النفسي أكثر، فحين تسرق منا الإساءة الأمان الداخلي، يحل محله الخوف الدائم، وهنا تنمو بذرة القلق، فحتى بعد غياب الصدمة، يبقى أثرها الشعوري المبهم.

الصدمات وعمليات الدماغ

في كتاب What Happened to You، يوضح الطبيب النفسي الأمريكي بروس بيري فسيولوجية الدماغ عند التعرض لصدمة نفسية. فالدماغ مكون من عدة أجزاء ضرورية لتنظيم العمليات الحيوية: القشرة المخية والجهاز الحوفي (Cerebral Cortex and Limbic System) ، وهما مسؤولين عن العمليات المعقدة مثل التفكير والتخطيط والتحدث والوعي بالزمن، وكل اعتقاداتنا وقيمنا تُحفظ هناك.

أما الجزء السفلي فيتضمن جذع الدماغ (Brainstem)، وهو مسؤول عن العمليات الأقل تعقيدًا مثل تنظيم حرارة الجسم ومعدل التنفس ونبضات القلب. المُدخلات الحسية كالسمع والبصر تعالَج أولًا عبر الأجزاء السفلية من أدمغتنا، بينما يكتمل نمو الجزء العلوي بعد الولادة بعدة سنوات، لهذا فإن الرضيع يرى ويسمع لكنه لا يفكر أو يخطط كالكبار، إذ لم ينمُ هذا الجزء من دماغه تمامًا.

Advertisement

عقولنا مبرمجة على الشعور والتصرف قبل التفكير، وهذا ببساطة يفسر ما يحدث للمرء من أعراض بعد التعرض لصدمة، فعندما يتعرض الشخص لأي محفز من المحفزات التي كانت سببًا في صدمته الأولى كصوت انفجار أو صرخة أو رائحة مميزة أو لون ما، فإن هذه المدخلات تعالَج مباشرة في الجزء الأسفل من الدماغ، وما هي إلا لحظات قبل تفعيل نظام الاستجابة للضغط وتعطيل بقية أجزاء الدماغ.

وبما أن جذع الدماغ لا يستطيع تحديد الزمن، فإن الشخص يسترجع تفاصيل تلك الذكرى بل ويعيشها بحذافيرها، حتى تصل المدخلات أخيرًا للقشرة المخية ويبدأ الشخص، وبعد جهد جهيد، في استيعاب أن هذا الحدث قد أصبح من الماضي.

لا عجب أن تتغير نظرة الطفل تمامًا إلى الحياة والأشخاص من حوله، وأن تضطرب علاقاته، فالصدمات كما تعيد تشكيل شخصيته تعيد تشكيل دماغه تمامًا.

ما يجب علينا فهمه أن الصدمات ليست مقتصرة على حوادث الفقد والحرب، فقد تنشأ نتاج مواقف أقل صخبًا كالإهانة أو الإساءات اللفظية أو علاقات الوالدين المضطربة أو الاحتراق الوظيفي، وهذا ما يؤكده بروس قائلًا: «حتى عند غياب أحداث صادمة كبرى، فإن الضغوطات غير المتوقعة أو الممتدة لفترات طويلة كافية لجعل أنظمة الاستجابة للضغط لدينا بالغة الحساسية والنشاط ومفرطة في رد الفعل، مما يؤدي إلى خلق عاصفة داخلية».

«الخلل فيَّ أنا»: الأطفال كأكياس رمل للتنفيس

 

Advertisement

ربما لم يفهم أحد أن بعض التوجهات الناقمة على العالم والساخطة على السماء والرافضة لفكرة الغائية والحكمة التي ترتكز عليها الأديان لم تكن سوى نتاجًا لتجارب أفقدت الأمان، ولكن هذا الغضب في حقيقته ليس سوى عرَضًا من أعراض وجع دفين.

تخلط نفوسنا الناشئة بين الله والسلطة الأبوية، فمثلًا قد يؤدي الخلط بين نموذج الأب الناقد وبين الله إلى نشوء ضمير جلاد وصوت خفي دائم الصفع. ولذا فإن كثيرًا من المتعثرين في علاقتهم بالله قد يكون تعثرهم بسبب مشكلات في ارتباطهم بالوالدين، حدث جراءها تحويل انفعالي لغضبهم من السلطة الأبوية إلى الله والدين.

ربما يكون أحد أكثر أنواع الإيذاء نعومة وخفاء، والذي قد لا يحدث بقصد الإساءة، هو إفراغ الأبوين لما يختلج في صدريهما من خيبة وألم تجاه بعضهما ورواية تفاصيل معاناتهما على أسماع الأطفال، خلطًا منهما بين الصداقة والاستغلال.

يتحول الأطفال إلى أكياس رمل للتنفيس، يفرغ فيهم الوالدان كل شحناتهما السلبية، فينشأ الطفل مشحونًا بمشاعر مستوردة، وتحتشد في نفسه أحاسيس دخيلة، ويمتلئ بانفعالات لا ينتمي لها، فيؤدي ذلك إلى الغضب وانعدام الأمان والقلق وغياب الثقة.

يؤكد الدكتور عماد في كتابه أن النشأة تحت سطوة أبوية لا تجعل الأبناء يكبرون ليكرهوا آباءهم، وإنما يكبرون وهم يكرهون أنفسهم.

Advertisement

يكبر كل من تعرض للإساءة من قبل والديه وهو يشعر بأنه غير مستحق للحب وأن أحدًا لا يمكن أن يقبله كما هو، فيفكر لا واعيًا: «الخلل فيَّ أنا»، كجزء من محاولة المحافظة على صورة الأبوين المثالية، إذ لا يمكن أن نراهما على خطأ، لذا فنحن الخطأ.

وهكذا نفهم لماذا لا يستطيع الذين يعيشون وسط أسر معطوبة تملؤها الصراعات أن يحبوا أنفسهم، فقد حدث تشوه في بنية التواصل الوجداني.

يعاني بعضنا من التسلط الأبوي، في محاولة مستميتة باسم التربية والمصلحة لإنتاج طفل بمواصفات قياسية يتحول إلى بالغ منتج بفعالية. يبدأ الطفل رحلة تدريبية مكثفة من «افعل ولا تفعل» و«لازم يتأدب ويعرف إن الله حق»، يستخدم خلالها الآباء الدين والتقاليد مبررًا لما يمارسونه من سلطة على الأبناء.

يتربى الأبناء على القمع والترهيب والنهر في عالم يطالبهم بالمثالية، ويُعاملون كمشروع تفوق يحقق الآباء طموحاتهم من خلاله، أو تُنشأ الفتاة مثلًا على عقيدة العورة حتى تصلها رسالة ضمنية غير ملفوظة تتمثل في أن وجودها بذاته عورة ينبغي إخفاؤها. تصل للطفل رسالة أنه غير مستحق للحب ما لم يصِر شيئًا يطلبه منه أبواه أو المجتمع، وهنا يتخلى الإنسان عن حقيقته ويسعى لصنع ذات مفبركة تتوافق مع مقاييسهم.

مراحل التجاوز

 

Advertisement

«إن أقصى وأرقى نشاط يمكن للإنسان أن يفعله هو الفهم، فأن تفهم يعني أن تصبح حرًا» – سبينوزا.

تخزن أذهاننا كل الذكريات المؤلمة، وتكرر استحضارها لتحمينا من تكرار الوقوع فيها. وبقدر الألم المرافق لأي حادث، يكون مقدار الإلحاح الدماغي في التذكير به. البوح هو تحرير المشاعر العالقة، وكأننا نخبر عقلنا بأننا نتذكر: «اطمئن، فلا حاجة لمزيد من التذكير». قد يكون البوح عن طريق التحدث إلى شخص نثق به أو معالج نفسي، أو حتى بالكتابة أو الرسم وغيره.

ثم إن الطريق المؤدي لتجاوز أي شيء يكون من خلاله، فتجاهل الأمر أو إنكاره أو التلهّي عنه مجرد محاولات تسكين مؤقتة للألم. التعافي يحتم المجازفة بالخروج من منطقة الراحة الزائفة، فلا بد أن تعبر بالآخرين، بالالتحام بهم والانغماس في التفاعل معهم، لأن الحياة ستستمر في السير، والتعافي لن يكتمل سوى عبر مجازفة القفز نحوها.

ولكي يتم التعافي بصورة مكتملة وسليمة، علينا أولًا أن نفهم مساره وأن نعطي أنفسنا الوقت الكافي للمرور على مراحله الواحدة تلو الأخرى حتى نصل إلى الشفاء التام.

  • المرحلة الأولى: الإنكار

يتجلى الإنكار في تجاهل الألم أو ادعاء تجاوزه، بتكوين صورة مثالية زائفة، أو محاولة تبرير المأساة كقول إنها كانت ضرورة تربوية أو أن المرء هو من تسبب بها لنفسه، ما يجعل المحيطين بنا غير قادرين على فهم استغاثاتنا، لأنهم لم يعتادوا طلبنا للمساعدة أو اعترافنا بالضعف.

  • المرحلة الثانية: الغضب

تلك الحالة التي تعتري الناجين من الغضب وعدم القدرة على الغفران وتكرر ذكريات الإساءة وتحميل الآخرين مسؤولية الشتات والتمزق الداخلي هي حالة طبيعية للغاية، لا حاجة للامتلاء بالذنب، لا بأس أن تتوقف قليلًا لتغضب أو تبكي على خيبتك وخساراتك، فالغضب ضرورة للتحرر.

  • المرحلة الثالثة: استعادة الذات

في هذه المرحلة نبدأ بالتركيز على الحل لا المشكلة، ونتحمل مسؤولية التعافي ولا نكتفي بالشكوى، وأهم ما ينبغي فعله الآن هو منع التعرض للمزيد من الأذى ووضع الحدود. لا تحاول الإسراع، فعملية التعافي تحتاج منا لبعض الوقت.

  • المرحلة الرابعة: التجاوز

عندما نتوقف عن الشعور بأننا عالقين في الماضي، نبدأ في التصالح مع ما حدث، فقد حان وقت المضي قدمًا. كما أن فهم المؤذي يساعدنا في التعافي، فأقسى الأفعال أحيانًا تحدث بدوافع طيبة ونوايا حسنة، وهذا لا يبررها، لكن التشوه في الحقيقة كان في الفعل والاعتقاد وليس الشعور.

وأخيرًا وليس آخرًا، علاقتنا بذواتنا هي مرتكز كل اضطرابات علاقاتنا بالآخرين، والحب السليم للنفس لا يتعلق بالدرجة بل بالنوع، فهو ليس شيئًا كميًا يقبل التفاضل، ولذا فإن العلاج النفسي في حقيقته هو نوع من المصالحة مع الذات ومحاولة فهمها والتعاطف معها وقبولها. وفي النهاية، يبدو أنه ليكتمل الشفاء لا بد أن تلتفت إلى الشخص الوحيد الذي عشت طوال حياتك في محاولة للهرب والتخلص منه: أنت.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

قصص و روايات

قصة حبيبتي من الجن … سلسلة ليله من الرعب

Published

on

قصة حبيبتي من الجن ... سلسلة ليله من الرعب

سلسلة ليله من الرعب….. حبيبتي من الجن.

انتي مجنونه اتجوزك ازاااي ؟!!!!
إنتي بتقولي أي كلام وخلاص
قالت..وايييه يمنع جوازنا
….ايييه يمنع كل حاجه تمنع إنتي جنس وأنا جنس إحنا مختلفين عن بعض في كل حاجه
الحوار دا كان آخر حوار بينا قبل ماتتحول حياتي لجحيم مطلق
…………………….
أنا إسمي خالد عندي عشرين سنة بدرس في كلية العلوم بجامعة القاهرة ودي حكايتي…..
…………….
اصحي يابني بقاااا
حرام عليك كل يوم اصحيك بالعافيه كداااا
……خلاص ياماما بقاا اطلعي أنا صحيت
…والله لو ماوقفت على دماغك ما انت صاحي قوووم بقا اتأخرت يابني على الكليه…
ودا موال كل يوم بيني وبين أمي أنا من عادتي إني كسوول شويه وبحب النوم اووي…. ليييه مايخلوش التعليم من البيت ويرحمونا من أم الصحيان بدري داا
المهم وبعد معركه مع أمي وأخواتي البنات ااااه عندي 3اخوات بنات أكبرهم هند وبابا متوفي الله يرحمه وأنا الولد الوحيد أمي بتبعتهم ويبدلوا عليا لحد ما اصحي بالعااافيه
…ارتحتي ياماما اديني صحيييت
…صباح الخير يا روح قلب ماما
…صباح الخير يا أحلي أم
…..هند..ياسلاااام على دلع
….بس يااابت اسكتي حسابكم كلكم بعدين لما اجي ماااشي
وبعد هزار وضحك مابيني وبين اخواتي وأمي بلبس وانزل بقا أستعد للمعركه بتاعت كل يوم المواصلات وما ادراك ما المواصلات في مصر الدنيا بتكون زحمه وزي الفل الواحد بيحارب علشان يركب عربيه ويلحق ميعاد الكليه
المهم زي كل يوم والحمد لله وصلت متأخر
الدكتور…يااابني أنا زهقت منك انت كل يوم جاي متأخر
….معلش يا دكتور المواصلات والله السبب
الدكتور..يابني ما كل زمالاتك بيجوا مواصلات أنا نفسي باجي مواصلات!!!
…معلش أصل أنا من منطقه بعيده شويه
الدكتور.منطقه بعيده بردووو ولا كسلي ومش عاوز تصحي
عموما أدخل ولو اتكررت مش هادخلك
……مواال كل يوم وبدخلني
.الدكتور ..نعمم بتقول حاجه
……لاااا بقول متشكر
احمد صاحبي..ابقي نام بدري
….ياااعم اسكت إنت كمان أنا ناقصك
وعدي اليوم لكن في اليوم دا كان فيه محاضرات كتير وفي الغالب كنت بتأخر لما أرجع للبيت
وفي اليوم إلى تغيرت فيه حياتي بشكل كبير وبدأت حكايتي
الجو قلب مره واحده معلن عن عاصفه كبيره وأجواء ممطره
خلصت وأنا مروح الجو أطلق العنان للشتاء بغزاره
الأمر إلى جعل وصول العربيه لمنطقتنا صعب لان المنطقه عندنا كانت مش مرصوفه ومنخفضه فكانت بتتملي مايه من أثر المطر فتمنع حركة السيارات فيها
المهم نزلت من العربيه وكملت مشي كانت الدنيا أظلمت والحركه قلت من الناس بشكل كبير
وأنا ماشي لفت انتباهي بنت واقفه بجانب عامود اضاءه وبترتعش من البرد
في البدايه
قلت يااعم إنت مالك امشي وكبر دماغك
لكن رجعت قلت يابني إنت عندك أخوات بنات مش هاتخسر حاجه لو سألتها إذا كانت محتاجه حاجه
اتجهت ليها وكلمتها من ظهرها
قلت.. يا آنسه إنتي فيه حاجه عاوزه حاجه اعملهالك
لفت ناحيتي وأول عنيها ما جت في عنيا حسيت إن قلبي اتخطف من شدة الجمال إلى شوفته قدامي
عنيها كأنها سحرتني من شدة صفائها كانت فتاة من أجمل مارأت عنيا أنا وقفت للحظه أتأمل فيها وفي جمالها
قالت… أنا كنت في الكليه والعربيه نزلتني هنا وخايفه أروح لوحدي ساكنه في مكان بعيد
قلت برجاء إنها توافق..طيب ينفع اجي اوصلك إنتي زي أختي
وأول ما هزت رأسها ووافقت حسيت بسعاده كبيره
وفعلاً اتجهت لتوصيلها لمنزلها
وأحنا ماشيين
كان الفضول واخدني إني أفتح معاهااي موضوع
خصوصاً أنها كانت ماشيه ساكته
….هو إنتي أسمك إيه..
…إسمي ساندرا
…الله أسمك حلو اوي
….وانت اسمك خالد صح
…ايييه عرفتي إزاي؟!!!
….أنا زميلتك على فكره وبشوفك في الكليه
…بجد إنتي زميلتي أنا وتعرفيني
….اااه
بإرتباك وتلعثم في الكلام قلت..بس أنا أول مره أشوفك
قالت.. أصل أنا في حالى مابحبش اختلط بحد
ودار بينا حديث طويل اتعرفنا فيه على بعض واتكلمنا تقريباً في كل حاجه
ماكنتش حاسس بأي حاجه حواليا حتى المطر إلى عمال ينزل على دماغي وغرق هدوومي
لحد ما وصلنا مكان بعيد استغربته
وقلت..عندك حق تخافي فعلاً دي منطقه بعيده ومهجوره أوي
شاورتلي على قصر كبير ما فيش غيره في المنطقه كلها
وقالت..دا بيتنا
وقفت بدهشه وقلت..ياااه دا قصر كبير اوووي يا ساندرا
بس ايه إلى جابكوا في المنطقه المقطوعة دي
قالت.. إحنا كدا بنحب نكون بعيد عن الناس
قلت..اااه ااحسن بردو البعد عن الناس غنيمه
…أنا بابا واقف على السلم هناك أهو مستنيني
وبلهفه قلت..طيب مش هاشوفك تاني
….لاا طبعاً هنتقابل كتير بعد كدا إحنا بقينا أصحاب ولا اييه
….لا طبعاً هو أنا اطوول
طيب إزاي؟!!
..بكرا بليل في نفس المكان
…طيب ماينفعش في الكليه
…لااا الكليه لاااا قلتلك أنا في حالي مابحبش حد يتكلم عليا
….طيييب
….تعالا اعرفك على بابا
ومشيت معاها لحد ما وصلنا أول القصر وقربنا من ابوها
مديت أيدي أسلم عليه لكن هو ماحركش ايده ناحيتي
وقفت مستغرب لولا تدخل ساندرا
….بابا دا خالد زميلي وشاب شهم وحكت لي على إلى حصل
لكن كان وشه جااامد اووي وحسيت بسخونه جايه من ناحيته
شكرني بجمود وطلع وطلب منها تحصله
….وقفت معايا لثواني
قالت..خالد ماتزعلش من بابا هو جد شويه
قلت..واضح يا ساندرا عادي يالا اطلعي
طلعت بسرعه واشارت بايدها بكرااا هاااا
…ابتسمت وقلت حاضر
توضيحها ليا عن جدية أبوها نستني الريبه إلى انتابت قلبي من ناحيته
لفيت وقلبي كله سعاده
لكن الغريب لما رجعت بنظري ناحية القصر مره تانيه لقيت الأضواء إلى كانت بتشع نور من ثواني لقيتها بتظلم بشكل ملفت ومريب
ومن بعيد كأن مافيش قصر في المكان دا من شدة الظلام
المهم روحت على البيت لكن شكلى غير كل يوم سبق في حياتي
قلت معقووله هو دا الحب إلى بيقولوا عليه من أول نظره
أنا شاب عندي عشرين سنة لكن عمري ما حسيت الاحساس داا كأن الدنيا في لحظه بقت حلوه اوووي
دخلت البيت
هند…باااين عليك مبسوووط ياواااد
ماما..سيبيه يابت في حاله
هند أختي كانت اصغر مني بسنه واقرب حد ليا
….لااا مش هاسيبه دا الموضوع فيه مزززه
قلت..سيبيني في حالي
ودخلت اوضتي وقعدت سرحان في الإحساس إلى طرأ غليا من غير ميعاد دا
قاطع سرحاني
هند..وكمان سرحان أنا قلت الموضوع فيه مززه
قلت.يابنتي اطلعي بقااا
…..لااا الغرام باين في عنيك احكيلي
معرفش حبيت فعلاً أحكي إلى جوايا احساس الحب دا حلو أوي
فضلت طول الليل أفكر فيها وفي شكلها وابتسامتها وبعيد كل كلمه وتعبير لوشها في مخيلتي
وتاني يوم اتكرر الموضوع وبقيت كل يوم اقابلها لحد مافي يوم
ساندرا.. أنا عاوز اقولك على حاجه
قول.انا بحبك أوي ومن أول لحظه شوفتك فيها وقلبي دق بحبك
قالت.. وأنا كمان يا خالد بحبك من زمان اووي من قبل ماتعرفني أو تشوفني من زمااااان
وتبادلنا أنا وهيا أحاديث الغرام والعشق
…لكن يا خالد هاتفضل تحبني مهما حصل وفي أي ظروف
قلت..عندك شك
قالت..يمكن تعرف حاجه وتغير رأيك
….لااا مستحيل
…..مهما كانت الحاجه دي
…..جربي
….طيب اناااااا
….انتي ايييه
….هااا لا مافيش تعالا روحني يالااا
….حااضر يا رووحي
المره دي حصل حاجه غريبه بعد ما وصلتها لحد القصر
لقيت شاب وقفلي بعربيه
وقال..تعالا يا استاذ اركب اوصلك
وركبت معاه فعلاً
ودار حديث بينا
قال.. إنت إيه إلى جابك هنا يا أستاذ المكان المقطوع دا
…..كنت بوصل واحده زميلتي ساكنه في القصر إلى هناك دااا
….نعم يا استاذ قصر ايييه؟!!!
…شاورت ناحية القصر وقلت إلى هناااك
قال… إنت شارب حاجه
….نعم ليييه بتقول كداا
قصر ايه دا مهجور ومهدم ومافيهوش حد
.ضحكت وقلت يبقا إنت إلى شارب حاجه
قال..على الطلاق
إنت إلي شارب حاجه بقلك دا بيت مهجور ومهدم ولو مش مصدقني تعالا بالنهار وشوف دا حتى الناس بيقولوا عليه مسكون
المهم لحد ما طلعني وهو بياكدلي ويحلفلي ميت ألف يمين إن المكان دا مهجور ومافيهوش حد
نزلت وروحت وأول ما حطيت دماغي على المخده بدأت تودي وتجيب في كلام الراجل
وفي إلى بيحصلي من سنين واحساسي دايما إن حد بيراقبني بإستمرار واحلامي إلى بشوفها دايما وفيها بنت بس مش متضحة المعالم كل دا اتجمع في عقلي دلوقتي لكن قلت لنفسي أنا بفكر في إيه كل حاجه طبيعيه إحساس إن حد بيراقبني والخيالات إلى بشوفها دا جبن مني وبيحصل مع ناس كتير
والأحلام إلى بشوف فيها بنت بتحاول تكلمني دا عادي بردوو
وأرجع وأقول المكان فعلاً مريب اووي ومقطوع فعلاً
أنا هاتعب نفسي ليه ما أروح بكرا بالنهار بأي حجه وأشوف هل فعلاً كلام الراجل دا صحيح
وبعد تفكير كتير قطع نومي وخلاني صاحي طول الليل متلهف لطلوع النهار
قمت ورحت للمنطقه علشان اتصدم صدمة عمري
أول ما وصلت لمكان القصر لقيت فعلاً بيت مهترئ وقديم ومالوش سقف وغرفه قديمه اووي وقفت قدامه مصدوم ومفزوع ازااااي ددنا كل ليله بوصلها والقصر كبير ومضيء
ازااااي!!!
قربت بخوف شديد وسط دهشه واستغراب
ودخلت جوه البيت بتنقل في غرفه المهدمه كان ريحته كمان بشعه
وفجأة..
سمعت صوووت
ساندرا واقفه ورايا وبتقول بتدوور عليا
كان قلبي هايقف من طلوعها المفاجيء
اتكلمت بصعوبه من الخضه والفزع.. إنتي طلعتي منين وفين القصر وسألت أسأله كتير جدا
قالت..دا إلى كنت عاوزه اقللك عليه من زمان
….تقولي عن ايه إيه إلى بيحصل داا
وفجأة ..
لقيت نفسي أنا وهيا محاوطين من كائنات غريبه اووووي شكلها مرررعب حسيت إني اتشليت تماماً عن الحركه من مدي رعبي لما شوفتهم
لكن ايييه دووول؟!!!!
عرفت إن إلى كان واقف قدامهم وهما خلفه أبو ساندرا لما قالت له بلاش تإذيه يابابا أنا هاجيبه معايا هاقنعه
قلتلك بلاش تحبي من بني البشر ودار بينهم حديث
وقربوا مني استخبيت وراها وبعدها فقدت الوعي تماماً
فوقت على صوت ساندرا بتنادي إسمي
قمت لقيت نفسي ملقي أمامها على الأرض فتحت عيني بالعافيه لكن للحظه نسيت كل إلى حصل
وبالتدريج بدأت افتكررر
قلت بخوووف
…إيه إلى بيحصل داا ومين دول
….علشان تقولي..دوول أهلي
……قلت.اييه بتقولي اييه أهلك إزاي وعاوزين مني ايييه دول مش بني آدميين إنتي ميين
…..قالت.. أنا ياخالد جنيه مش انسيه
أنا فضلت ساعه علشان استوعب إلى بتقوله وإلى بيحصلي
وبعدين دار حديث بينا طويل أوي وجدال في إنها جنيه وبتحبني من زمان ولازم اتجوزها لأنها بتحبني وعلشان يتم كدا لازم اروح لعالمها
رفضت بشده
….أنتى أكيد مجنونه نتجوز إزاي
….إنت مش بتحبني
….أنا حبيت ساندرا
….أنا وساندرا وااحد
…لااا مش واااحد إنتي مخادعه وكذابه إنتي صوره وبسس
…لكن أنا بحبك ولازم تيجي معايا العالم بتاعي ونتجوز وإلا هاتح.رق عندنا القانون إن لو جنيه حبت بشري لازم يجي عالمنا ونتجوز لكن لازم برضاااه مش غصب عنه
ولو ما قدرتش تجيبه مصيرها يكون الح.رق
ترضى المصير دا ليا؟!!
…..وأنا ذنبي اييه أروح لعالمكم مستحيييل
…….ذنبك إني حبيتك
وبعد نقاش طويل ومحاولات منها لاقناعي
قالت..يبقا هاتفتح على نفسك أبواب جهنم وهاتشوف العذاب مني لحد ماتوافق
أنا في البدايه افتكرت أنها بتقول كدا لاثنائي عن قراري
…ازاااي اتجوز جنيه أو أروح لعالمهم ازاااي!!!
لكن بعد كدا بدأت تتغير كليا وشوفت فعلاً عذاب شدييد واتحولت حياتي لجحيم بقيت هيكل عظمي فقدت الرغبه تماماً في الحياه لكن أنا رافض بشده بالرغم من عذابي ومعاناتي طلبها
ودى حكايتي إلى بعاني منها لحد النهارده مش عارف أعمل إيه أنا فعلاً حبيتها وتمنيت إني اتجوزها لكن حبيت صوره وراها كائن مخيف ماكنتش أعرفه ومن عالم آخر ودا بقا الواقع إلى مش قادر أسلم ليه
أنا كلمت حسن الشرقاوي لما لقيته كاتب مبدع اووووي تاااابعووووه اعملولووا متابعه بجد كاتب تحفه
المهم بعتله وقلته اكتب حكايتي يا أبو علي وشووفلي حل أصل الجنيه
أهي جت على السيره قعدالي وأنا ببعتلك شوفلي أو شوفولي حللل
أنا شوفت حل يا عم خالد ..التعويذه دي فيها خلاصك
أنا ساندرا بنت ملك الجان برهوش إبن مرهتوش سأنتقل عبر الرياح إلى كل قاريء مرووش سأجعلك ملبوس ملبوس..

بس يااعم خالد أهو كل حد قرأ التعويذه ساندرا وأهلها هايسبوك ويقرفووه وربنا يقدرنا على فعل الخير

Continue Reading

قصص و روايات

قصة مدينة النحاس التي بناها الجان لسليمان عليه السلام

Published

on

قصة مدينة النحاس التي بناها الجان لسليمان عليه السلام

في فيافي الأندلس بالمغرب الأقصى ، قريبا من بحر الظلمات ، بلغ عبد الملك بن مروان خبر مدينة النحاس ، فكتب إلى عامله بالمغرب موسى بن نصير :”بلغني خبر مدينة النحاس التي بناها الجن لسليمان عليه السلام ، فاذهب إليها ، و اكتب إلي بما تعاينه من العجائب و عجل بالجواب سريعا إن شاء الله” .

خرج موسى بن نصير في عسكر كثيف و عدة كثيرة ، و خرج معه الأدلاء يدلونه على تلك المدينة ، فسافر على غير طريق مسلوك مدة أربعين يوما حتى أشرف على أرض واسعة كثيرة المياه و العيون و الأشجار و الوحوش و الطيور و الحشائش و الأزهار ، و بدا لهم سور مدينة النحاس كأن أيدي المخلوقين لم تصنعه ، فهالهم منظرها .

قال موسى بن نصير :”كيف السبيل إلى معرفة ما في هذه المدينة ؟” .

فقال المهندسون :”تأمر بحفر أساسها فمنه يمكن أن يُدْخَلَ إلى داخل المدينة” . فحفروا عند أساس سور المدينة حتى وصلوا إلى الماء، و أساس النحاس راسخ تحت الأرض حتى غلبهم الماء فعلموا أنه لا سبيل إلى دخولها من أساسها . ثم قال المهندسون :”يُبْنى إلى زاوية من زوايا أبراج المدينة بنيان حتى يشرف عليها” .

فقطعوا الصخر و و بنوا برجا مقداره ثلاثمائة ذراع حتى عجزوا عن رفع الحجارة و بقي من السور مقدار مائتي ذراع ، فاتخذوا من الأخشاب بنيانا على ذلك البنيان حتى وصلوا مائة و سبعين ذراعا ثم اتخذوا سلما عظيما ، و رفعوه بالحبال على ذلك البنيان حتى أسندوه إلى أعلى السور .

و قال الأمير موسى بن نصير :”من صعد إلى المدينة نعطيه ديته” . فانتدب رجل من الشجعان و أخذ ديته و أودعها و قال :”إن سلمت فهي أجرتي و إن هلكت فهي ديتي تدفع إلى أهلي” .

فصعد فوق السلم على سور المدينة ، فلما أشرف ضحك و صفق بيديه و ألقى بنفسه إلى داخل المدينة .

فسمعوا ضجة عظيمة و أصواتا هائلة ، ففزعوا و اشتد خوفهم و تمادت تلك الأصوات ثلاثة أيام و لياليها ثم سكتت تلك الأصوات فصاحوا باسم ذلك الرجل من كل جانب من العسكر فلم يجبهم أحد .

فلما يئسوا ندب الأمير رجلا آخر فحدث له مثل ما حدث مع الأول .

فتقدم رجلٌ من الشجعان بعد أن وُعِدَ بضعف الدية الأولى و قال :”أنا أصعد فشدوا في وسطي حبلا قويا ، و امسكوا طرفه معكم حتى إن أردت أن ألقي نفسي في المدينة فامنعوني “.

ففعلوا ذلك و صعد الرجل ، فلما أشرف على المدينة ضحك و صفق و ألقى نفسه فجروه بذلك الحبل و الرجل يُجَر من داخل المدينة فانقطع جسد الرجل نصفين ، و وقع نصفه من محزمه مع فخذيه و ساقيه و ذهب نصفه الآخر في داخل المدينة و كثر الصياح و الضجيج .. فقال الأمير :”ربما يكون في المدينة جن يأخذون كل من اطلع على المدينة ” . فأمر بالرحيل .. و سار خلف المدينة فرسخا أو نحوه فرأى ألواحا من الرخام الأبيض كل لوح مقدار عشرين ذراعا فيها نقش كتاب باللسان المسند فيها أسماء الملوك و الأنبياء و التتابعة و الفراعنة و الأكاسرة و الجبابرة ، و وصايا و مواعظ و ذكر النبي محمد صلى الله عليه و سلم ، و ذكر أمته و شرفه و شرف أمته و ما لهم عند الله عز و جل من الكرامة ، و كان عند الأمير من العلماء من يقرأ كل لغة ، فنسخوا ما على تلك الألواح ثم رأوا من بعد صورة من نحاس فذهبوا إليها فوجدوها على صورة رجل في يده لوح من نحاس و في اللوح مكتوب :”ليس ورائي مذهب ، فارجعوا و لا تدخلوا هذه الأرض فتهلكوا” .

و قال الأمير موسى :”هذه أرض بيضاء كثيرة الأشجار و النبات و الماء ، فكيف يهلك الناس فيها؟” . فأمر جماعة من عبيده فدخلوا تلك الأرض فوثب عليهم من بين تلك الأشجار نمل عظام ، كالسباع الضارية فقطعوا أولئك الرجال و خيولهم و أقبلوا نحو العسكر مثل السحابة حتى وصلوا إلى تلك الصورة فوقفوا عندها و لم يتعدوها فعجبوا من ذلك ثم انصرفوا .

بعدوا عن المدينة فوصلوا بحيرة كبيرة كثيرة الطين و الأمواج فيها تلتطم ، طيبة الماء كثيرة الطير و الشجر المثمر و الزهر المختلف ألوانه ، فنزلوا حولها و أمر الأمير الغواصين فغاصوا في البحيرة فأخرجوا حبابا من النحاس، عليها أغطية من الرصاص مختومة ، ففُتِح منها حبا فخرج منه فارس من نار على فرس من نار و في يده رمح من نار فطار في الهواء و هو ينادي “يا نبي الله لا أعود” . و فتحوا حبا آخر و آخر و كان نفس الشيء يحدث .. و قال الأمير :”ليس من الصواب أن نفتح هذه الحباب لأن فيها جنا قد سجنهم سليمان عليه السلام لتمردهم فأعادوا بقية الحباب إلى البحيرة ، ثم أذن المؤذنون لصلاة الظهر فلما ارتفعت الأصوات بالآذان خرج من وسط البحيرة شخص كالآدمي هائل المنظر ، و جعل ينظر إلى الناس يمينا و شمالا فصاح به الناس من كل جانب :”من أنت يا هذا القائم على الماء؟” فقال :”أنا من الجن الذين سجنهم سليمان في هذه البحيرة ، و إنما خرجت لما سمعت أصواتكم لأني ظننت أنه صاحب الكلام” . قالوا :”من صاحب الكلام ؟” .قال :”رجل يمر بهذه البحيرة في كل سنة يوما ، فيقف فيذكر الله و يسبح و يقدس و يكبر و يستغفر و يدعو لنفسه و للمؤمنين و المؤمنات ، ثم ينصرف ، و أسأله عن اسمه أو من هو فلا يكلمني” . قيل له :”أتظنه الخضر؟” . قال :”لا أدري” . قيل له :”كم سجن سليمان من الجن ؟” قال :”و من يقدر أن يحصي عددهم ؟” ، ثم غاب عنهم .

فلما عزموا على الانصراف قالت الأدلاء :”أيها الأمير إن الطريق الذي جئنا منه لا يمكن الرجوع منه ، لأن الأمم التي حول ذلك الطريق قد علموا بمجيئنا ، و قد حالوا بيننا و بين الرجوع عليهم ، و لا قدرة لنا على قتالهم و لكننا نعدل إلى جهة أخرى على أمة يقال لها منسك” .

و بعد أيام وصلوا إلى أمة عظيمة ، و إذا بقوم كان كلامهم كلام الطير لا يفهم ، فلما رأوهم أحاطوا بهم و عليهم أنواع السلاح و هم كالتراب كثرة . فأيقنوا بالهلاك حتى خرج ملكهم فسلم عليهم بلسان عربي ففرحوا و استبشروا خيرا . و سألهم من هم فقالوا له أنهم عرب من حيز أمير المؤمنين ، أما هو فقال :”نحن أمة من ولد منسك بن النفرة من ولد يافث بن نوح عليه السلام و أنا ملكهم . فسأله الأمير موسى :”أيها الملك ، كيف تعلمت لسان العرب و لا أرى في قومك من يكلمنا به غيرك ؟” . فقال الملك :”ما من لسان أمكنني تعلمه إلا و قد أنفقت على تعلمه و تعبت في معرفته دهرا ، و الملك إذا لم يصلح لنفسه بأن يزيد في فضائلها كيف يصلح برعيته؟ و معرفة اللسان زيادة إنسان فكل لسان إنسان” .

فاستأذنوه في الرحيل فأذن لهم . ثم كتب موسى بن نصير إلى عبد الملك بن مروان بجميع ما رآه . فلما وصله الكتاب تعجب من أمر المدينة و من تلك المواعظ و الوصايا التي على الألواح ، و أسماء الملوك و ذكر النبي عليه السلام و شرف أمته ، و قال :”الحمد لله الذي جعلنا من أمته عليه السلام” . و أجاز الرسول و أحسن إليه فيما يقال ، و الله أعلم .

يقول الله عزوجل بسم الله الرحمن الرحيم (إرم ذات العماد التي لم يخلق مثلها في البلاد )

لايوجد لأي أحد في عصرنا الحاضر استطاع أن يعرف شي عن هذه المدينة والحضارة

كانت الامم السابقة متقدمة في العلوم والحضارة في أمور نحن لم نقدر أن نصل اليها

وربنا سبحانه وتعالى أهلك أمم واقوام كثيرة قبلنا وقادر انوا يهلكنا ويأتي بغيرنا

ملحوظة انا لا استطيع ان أجزم أو أنفي قصة المدينة النحاسية والله ورسوله أعلم

المصدر

(كتاب أثار وأخبار العباد )

(الروائي الكبير رحمه الله كامل كيلاني وبالعودة إلى جوجل مكتبة لم أجد القصة وقد غيبت تماما علما أنني منذ شهرين أخذت القصة من خلاله )

Continue Reading

قصص و روايات

قصة صليت عارية … قصص رعب كاملة

Published

on

قصة صليت عارية ... قصص رعب كاملة

صليت عارية

ساره ..؟
مينفعش يا زفته انتي كل يوم اخش الاقيكي نايمة بالمنظر ده قولتلك كده حرام .. ؟؟
حرام ..!! ميت مره قولتلك ابقي البسي حاجه تداري جسمك قبل متنامي …!!
وبردوا سايبه اللاب مفتوح والأغاني شغاله انا مش عارفه اعمل معاكي ايه ..؟؟
خلاص زهقت منك ..؟
“انا سارة عندي 18 سنة في كلية اثار بس مش بروح الجامعه كتير غير لو في خروجه مع صحابي او حفله او عيد ميلاد حد من الشله ..!!
بحب الأغاني والأفلام الرعب والقصص الرعب والفيس والانستا واللبس والميك اب من الاخر مقضياها …”
خلاص يا حاجه قايمة وبعدين قولتلك انا مبعرفش انام غير كده ..!!
يا بنتي بقولك حرام تنامي كده هتتلبسي يخربيتك ..!!
وبعدين انتي عندك أخوكي ولد مينفعش يشوفك كده..!!
وبعدين نفسي اشوفك بتصلي ولا بتعملي حاجه مفيده غير النوم …؟
اول حاجه يا ماما ده اخويا وبعدين انا قبل مخرج من اوضتي بلبس حاجه وبالنسبة للصلاة ربنا يهديني ..!!
اما بقا اللي هيلبسني ده فاكيد مش هيسيب كل بنات العالم ويجي يلبسني انا يعني .. ..!
وبعد الكلمة حسيت برعشة في جسمي بس مهتمتش قولت عادي …..؟؟
ابتدت الحكايه في يوم .. جيت من الجامعه بليل ودخلت اوضتي بعد خناقه صغيره مع ماما كالعادة..
قلعت كالعادة وفتحت اللاب وشغلت أغاني وفضلت قاعده علي النت مابين فيس ويوتيوب وخلافه…!!
.ماما نادت عليا عشان اتعشي معاهم قولتلها ماشي بس كملت قاعدتي علي النت ومخرجتش ….؟؟
علي حوالي الساعة 12 كده كبس عليا النوم ..
قومت طلعت ع السرير وسيبت اللاب مفتوح علي أغاني بصوت هادي وفردت ضهري علي سريري ومسكت الفون ودخلت ع الفيس ….؟!
قولت اقرأ قصة رعب من اللي بحبهم عقبال منام..
ودخلت علي جروب للقصص الرعب واختارت قصة اسمها “صَلَّيْتَ عارية””
بصراحة اسم القصة شدني وابتديت اقرأ القصه واللي كانت بطلتها تشبهني كتير في ظروفي وطريقتي وأسلوبي في الحياه …
ماما نادت عليا تاني عشان أقوم اتعشي معاهم ..؟؟؟؟ قولتلها جايه بس برده مقومتش وبدأت اقرأ في القصة ..!!
القصة كانت ف أولها عادية جدا وبعدين بدأت أحداثها تزداد رعب وفجأه..؟
جالي شعور ان في حد معايا في الاوضة ..؟؟
خيالات راحه جايه ..؟؟
شيلت عيني من علي الفون ثواني وابتديت اركز في كل أركان اوضتي ..؟؟
بس ملقيتش اي حاجه وابتسمت وقولت ده اكيد تأثير التعب وعشان النوم كابس عليا ..!!
بس بدون مقدمات ومرة واحدة …؟؟
حسيت بحاجه نايمة جنبي ع السرير ..!؟
ايوه نايمه جانبي .. سامعة نفس حد ..؟؟
حاسه بحرارة جسمة ..؟؟
جسمي كله اتلبش ومبقتش قادرة أتحرك ..؟؟
بحاول الف وشي وابص اشوف ايه ده ..؟؟
بس مش قادرة ..!!
وبعدين الأمور زادت ..؟؟
هذا الشئ الغير مرئي ابتدي يقرب وبحس بيه اقرب مني من الاول ..!!
يقرب يقرب يقرب …
وابتدي يتحسس جسمي العاااري ..
صرخت بأعلي صوت محدش سمعني صوت الأغاني اللي انا مشغلاها بيعلي ويزيد لوحده .. ؟؟
حاولت أقوم بس حسيت ان في أيد ماسكة ف ايدي ومكلبشاني ..؟؟
مش قادرة أتحرك من علي السرير ..
بدأ يتلمس كل جسدي وكلما زاد ملامسته لجسدي زاد صراخي لكن دون جدوي مفيش حد بيسمعني ….؟؟
سامعه صوت اخويا بره الاوضة بس هوه مش سامعني ….؟
صوت الأغاني عالي بس صراخي اعلي بخبط برجلي علي الحيطه اللي جنبي بحاول اعمل اي حاجه عشان حد يسمعني مفيش فايده..

السرير بيتحرك بيا بيترفع لفوق وينزل تاني ولسه الشئ ده بيتحسس في كل جسمي بل زاد الامر عن التلامس والتحسس …؟!!!

صرخت صرخت صرخت بكل قوه ..
قومت من النوم ..؟؟
ايه ده ..؟ كان كابوس ..!!؟؟؟
معقوله لا انا كنت مفتحه عيوني كان كل شئ حقيقي ..!!
باخد نفسي بصعوبه الأغاني شغاله زي مهيا ..
كل شئ طبيعي بالاوضة بتاعتي .. ..؟
بس انا مرعوبه جسمي بيترعش قومت جري عشان اخرج علي بره من كتر خوفي من اللي شوفته ف الكابوس الغريب ده..
وقفت عند الباب ..؟؟
هخرج ازاي كده ..؟؟؟!!
صوت اخويا بره وانا مش لابسه “كل هدومي “
رجعت تاني وقولت هلبس حاجه واخرج اقعد شويه بره مع اخويا لحد مهدي شويه وانسي الكابوس المرعب ده وابقا كويسه…
فتحت الدولاب طلعت هدوم البسها ببص علي ايدي …؟؟
علامات 3صوايع معلمين علي كل أيد من اديا مكان المسكه ..؟
يعني ايه مكنش حلم …!؟ لاااااا
اتفزعت وفجأة ..؟؟؟
سمعت نفس حد ورايا وسخونة شديده والأغاني ارتفعت اكتر واكتر وابتدي الشئ ده ..؟
…لااااااااااااااا
سامعه صوت نفس من ورايا وسخونة شديدة وصوت الأغاني زاد جدا وابتدي شئ يحضني من ظهري …؟؟؟؟
صرخت
وصرخت وصرخت
فتحت عيني ..؟؟
لاقيت نفسي علي السرير لسه ..!!؟
قومت بصيت علي ايدي مفيش حاجه ..!!
يعني كل ده كابوس ..؟؟
كابوس جوه كابوس ..؟
قومت مرعوبه ولبست بسرعه جدا وخرجت قعدت مع اخويا ومدخلتش الاوضة تاني غير لما النهار طلع ..
دخلت الصبح الاوضه وبعد محاولات كتير للنوم نمت عادي جدا ومحصلش اي حاجه انا قولت مجرد كابوس وخلاص انتهي ..
صحيت علي صوت امي كالعادة :
قومي بقا يا زفته العصر هيدن ايه هتنامي طول النهار يعني ولا جامعه ولا حتي بتعملي اي حاجه معايا في البيت ..؟؟
حاضر يا حاجه قايمه قااااااايمة …!!.
وقومت بس مردتش احكيلها علي الكابوس عشان متقوليش مش قولتلك هتتلبسي والكلام ده بقا وتتشفي فيا وبيني وبينكم انا محطتش في بالي اصلا..
قولت مجرد كابوس زي اي كابوس ….
بليل دخلت اوضتي وتقريبا نسيت اللي حصل امبارح وفتحت اللاب وشغلت أغاني وبرده قلعت اغلب هدومي وقعدت أكلم صحابي ع الفيس
وكعادتي كل يوم دخلت علي جروب القصص الرعب وابتديت أدور علي قصه اقرأها بس المرادي وانا قاعده ع اللاب مش من الفون …
لمحت نفس القصة “صَلَّيْتَ عارية” فتحتها ..؟
ايه ده مش دي القصه اللي كنت بقراها امبارح قبل منام ونمت ومكملتهاش ..؟ اه هيا فعلا
ابتديت اقرأ وهنا افتكرت الكابوس ..!!
طب اقرأها ولا لا ..؟؟
خوفت جدا لما افتكرت كابوس امبارح..؟؟
بس شيلت الموضوع من دماغي عشان مخافش وكملت قرأة ….؟؟؟
شويه وانا بقرأ في القصة ومندمجه مع الأحداث اللاب فصل شحن ..؟
ايه الفصلان ده بقا ..؟
قومت أتأكد من فيشة الشاحن روحت لحد الفيشة شيلتها وحططها تاني عشان لو مهزوزه ..؟
وراجعه تاني شوفت حاجه خلعت قلبي من مكانه …؟؟؟
بصيت لاقيت شئ غريب قاعد علي السرير قدام اللاب وباصص ليا ..؟؟؟!!
زي ميكون راجل بس ده مش بني ادم ..؟؟
كيان غريب من غير ودان تقريبا واصلع ولون جلده اقرب للأزرق وفتحة فمه بالطول مش بالعرض وعيونه ضيقة جدا وأيده فيها 3 صوابع بس وليه حوافر ….!!؟
منظر فظيع ومرعب ..؟؟
حرارة جسمي ارتفعت ورجلي اتمسمرت في الارض ومش قادرة أتحرك ولا اتكلم ..
ولا نفس خارج مني ..!!
واقفه مصدومه ..!!
بص ناحيتي وقالي بصوت أدمي ..؟
تعالي متخافيش ..!!!
صوتي مش طالع ..
نفسي أصرخ…
نفسي اجري …
نفسي …يغمي عليا …
نفسي اموت حتي ..!!
بس مشوفش المنظر المرعب ده ..!!
وف بالي بقول يارب يطلع كابوس ..!!!
يارب يارب اكيد هوه كابوس ..عاوزه افوروووق ..
نادي عليا تاني وقالي قربي واتكلمي ..؟
صرخت .. صوتي طلع بس تقريبا محدش سامعني صرخت كتير بس مفيش فايده..!
قالي محدش هيسمعك ..!

طب انت ايه ومين وعاوز ايه مني …؟؟.

ده كابوس انت مش حقيقي وانا هفوق دلوقتي وابتدت دموعي تنزل …
حطيت ايدي علي خدي أتأكد من وجود دموع .. لاقيت دموع فعلا يعني ده حقيقي ..؟
بحاول اتشبث باي حاجه تقنعني ان ده كابوس …بس واضح فعلا انه حقيقي …
قالي انا بحبك ومراقبك من زمان واعرف كل حاجه عنك وعاوزك معايا في العالم الخاص بيا …
اتصدمت وبقيت في حاله هيستيريا بضحك وبعيط وبقوله سيبني في حالي اجي معاك فين انت مش حقيقي ده كابوس ..
وبحاول اهرب بس مش قادره ..؟؟
رجلي مش بتتحرك من مكانها !!
ابتدي يقرب مني وكأن نار جايه عليا …
قرب اكتر وقف قدامي مقدرتش ابصله
مسك ايدي وابتدي يشدني ناحية السرير ..
بمشي معاه مش عارفه ازاي ..؟؟
وصلنا للسرير ابتدي يتحسس في جسمي زي امبارح بالظبط بس المرادي وهوه موجود فعلا قدامي..
منظره فظيع ماسك ايدي وبيحاول يحضني ..
صرخت تاني صرخت كتير حد يرد عليا حد يلحقني …
باب الاوضة اتفتح .. دخلت امي …!؟
ردت فيا الروح ..!
وحسيت بالأمل من تاني ..!!وبصرخ وبقول الحقيني يا ماما الحقيني وصريخي زاد …!!
أمي وقفت قدامي وقالت ..؟؟
..: برضة يا سارة نايمة من غير هدوم ومشغلة الأغاني انا مش عارفه اعمل معاكي ايه ربنا يهديكي يا بنتي وخدت حاجه من الاوضة وخرجت….!!
وكأنها مش شايفة حاجه من اللي بيحصل …!!!!؟
اتصدمت والأمل ان حد ينقذني راح وفضلت أصرخ ..!!
لا لا متخرجيش يا ماما متخرجييييش الحقيني انا صاحيه اهوه مش نايمه ارجعي الحقيني الحقيني..
مش سامعاني تقريبا ..!!
قفلت الباب وخرجت ..!!
لا لا لا لا لا لا لا
لا لا متخرجيش يا ماما متخرجييييش الحقيني انا صاحيه اهوه مش نايمه ارجعي الحقيني الحقيني..
مش سامعاني تقريبا ..!!
قفلت الباب وخرجت ..!!
لا لا لا لا لا لا لا
ازاي مشفتهوش ..؟
اه يبقا اكيد انا بحلم ..؟
بس هوه كان لسه مسكني . وقالي لا ده مش حلم.. وانتي بتاعتي ولازم اخدك معايا ..؟
فضلت أصرخ وأبكي واقول يارب يارب يارب
ودي كانت اول مرة انادي واطلب مساعدة ربنا !!!!
نفسي اقرأ قرأن بس مش حافظة ..،!!!!
فضلت أقول يارب .. ياااااارب احميني …
الفجر أذن ..!!!
باب شباكي اتفتح لوحده وهوه اختفي في ثانية .. كل شئ رجع لطبيعته ..
وقعت من طولي علي السرير ….!!
الصبح : سارة سارة قومي يا بنتي عشان تفطري معانا قومي كفايه نوم وبرده مشغله الأغاني ..؟
يخربيتك فاتحة الشباك ونايمة بالمنظر ده انتي ايه اتجننتي خلاص ..؟؟
قومت … الشباك مفتوح وأمي بتزعقلي بصيت علي ايدي علامات صوابعه موجوده بصيت لامي وانهرت من العياط ….
في ايه يا بنتي مالك يا سارة وخدتني في حضنها ..
هديت شوية وحكيتلها علي كل حاجه حصلت ووريتها دراعي ..!!
اتصدمت وضمتني اكتر لحضنها وفضلت تعيط معايا ..
ليه كده يا بنتي ياما قولتلك .. ..
ربنا يحفظك ويحميك وابتدت تقرأ قرأن في كل الاوضة ..
خرجنا كنت مرعوبه أعد في الشقة بس امي فضلت جنبي مسبتنيش وقالتلي انا هتصل بخالتك تبعتلنا شيخ هيا تعرفه ..
بالفعل اتصلت والشيخ جيه البيت وقعد معايا
حفظني بعض آيات القرأن ودخل اوضتي وبدأ يقرأ قران وقعد لوحده جوه حوالي ساعه وخرج …
وقالي ان شاء الله انتي مفكيش حاجه بس متناميش غير وانتي ساترة نفسك وواظبي علي الصلاة وقراءة القرأن وبالتحديد الآيات اللي اديتهالك ومتخافيش من حاجه غير ربنا وخليكي قويه ، ربنا يحفظك ويحميكي يا بنتي …
الشيخ مشي وانا من وقتها ابتديت اصلي فعلا واقرأ قرأن وقررت أغير حياتي ..
اول فترة مكنتش بنام في الاوضة خالص ومكنش بيحصلي اي حاجه ..
وبعد فتره بقيت انام في الاوضة بس ماما كانت بتنام معايا…
وشويه شويه وبعد فتره اكبر نسيت الموضوع واطمنت اكتر وبقيت انام لوحدي في اوضتي ومحصليش اي حاجه تاني ، بس كل ده وانا مواظبة علي الصلاة والأذكار الل علمهالي الشيخ وحتي الفجر بصليه في وقته وتقريبا حياتي كلها اتغيرت…
مع مرور الوقت بقيت افتح فيس وأشغل أغاني بس مستمرة في الصلاة وقرأه القرأن …

عدت تقريبا اكتر من سنة وابتديت أهمل في الصلاة….!!!!؟؟

ويوم قاعده سهرانه وبسمع أغاني حسيت بسخونة شويه في الجو ، قومت قلعت اغلب هدومي ورجعت قعدت علي الفيس ..
دخلت جروب القصص الرعب وابتديت أدور ..
نفس القصة ياااااه لسه موجودة ..!؟؟
انا لسه مكملتهاش لما اخش اكملها “صَلَّيْتَ عاريه””
انا وصلت لحد فين ..؟؟
اه لحد ما البنت ابتدت ترجع زي الاول ومبقتش تواظب علي الصلاة …
الفجر أذن .. عملت نفسي مش سامعة ..
وابتديت اكمل القصة …
سمعته من ورايا بيقولي وحشتيني ..!!!
اخيراً رجعتي ليا تاني…!!!
كنت مستني ترجعي من زمان ..؟؟
لفيت وشي ببطأ وبصيت ..؟؟ ايوه هوه نفس المنظر البشع واقف ورايا …
جسمي اترعش وغرقت عرق في ثانيه وبحاول افتكر الآيات اللي حفظهالي الشيخ بس تقريبا ذاكرتي اتمسحت ..؟!
قومت وانا جسمي كله بيتراقص ويتنفض من الرعب ، مفيش أعصاب وبقول ألحقني يارب انا خلاص هرجعلك تاني وهرجع اصلي …!
جريت علي المصلية مسكتها وفردتها وبحاول أصلي وانا شبة “عاريه” ….!!!!!
رجعت تاني منا مش هينفع اصلي كده ..!!
شدني وحضني من ضهري وحط أيده علي عيني وقالي خلاص انتي بقيتي بتاعتي وهتيجي معايا دلوقتي ….
شال أيده وفتحت عيني …؟؟
انا فين دي مش اوضتي ولا ده بيتنا ولا ده عالمنا يعني ايه خلاص انا هكمل هنا لا مش ممكن …!!
لا اكيد مش هتكون دي نهايتي وفضلت ابكي وأقول ياااارب اديني فرصة تانيه …؟؟؟
بس تقريبا خلاص مفيش فرص تانية …!!!
بس انا استاهل عشان طول الوقت مش بعمل حاجه صح وطول الوقت بعيده عن ربنا حتي لما جاتلي الفرصة ارجع لربنا واعمل حاجه صح في حياتي مقدرتش استحمل وأكمل ورجعت تاني زي مكنت …!!!
سارة ..؟؟
انتي يا زفتة يالا عشان نتعشي هنستناكي سنة يلا الأكل هيبرد ….!!!
حاضر خلاص جيت يا حاجه كنت بقرأ قصه اصلها قصة جامده اوي يا ماما…!
قصة ايه دي يا حبيبتي ..؟؟
دي قصه رعب ياماما اسمها “” صَلَّيْتَ عارية””
عاريه لابسه المهم انها بتصلي ، عقبالك يا بنتي لما ربنا يهديكي وتصلي زي بطلة القصة وتلحقي نفسك وتغيري حياتك

ههههه منا خلاص بعد القصة دي قررت اصلي يا ماما وأغير حياتي الحمد لله..

Continue Reading
Advertisement

تابعونا

متميزة